8. march 2017 at 17:37 | Posted by: Ivet |  RECENZIE [Ivet]

Autor: James Dashner
Vydavatelství: Euromedia Group k.s, Yoli

Počer stran: 360
žánr: sci-fi, fantasy
rok vydání: 2009/ 2014 (ČR)

Obsah knihy:
Když se Thomas probudí ve výtahu, nepamatuje si nic než své křestní jméno. Nemá žádné vzpomínky na rodiče ani na domov a netuší, jak se dostal tam, kde je. Jeho paměť je prázdná. Není však sám. Když se výtah otevře, Thomas zjistí, že má kolem sebe chlapce, kteří ho vítají na Place, širokém prostranství uzavřeném vysokými kamennými zdmi. Placeři, jak si jeho obyvatelé říkají, nevědí, proč nebo jak se tam ocitli. Kam jejich paměť sahá, vědí jen to, že každý den se otevřou kamenné brány do labyrintu, jenž je obklopuje. A stejně tak se každou noc pevně zavřou. Jednou za měsíc přiveze výtah nového chlapce. A nikdo nechce zůstat v labyrintu po setmění. Thomasův příchod Placeři očekávali. Ale další den se objeví dívka - vůbec první, která na Plac dorazila. A ještě překvapivější je zpráva, kterou jim doručí. Placeři byli vždy přesvědčeni, že když se jim podaří bludiště kolem Placu vyřešit, najdou cestu domů... ať je to kdekoli. Ale čím dál více se zdá, že labyrint řešení nemá. Po příchodu dívky si Thomas najednou začne připadat jiný. Něco mu říká, že by mohl znát některé odpovědi - kdyby našel způsob, jak se dostat k tajemstvím uzamčeným ve své mysli.
- popis z přebálky knihy

Můj názor na knihu:
Celou čtyř-dílnou knižní sérii knih od Jamese Dashnera jsem si pořídila potom, co jsem shlédla film Labyrint: Útěk, který byl natočen na základě této knižní předlohy. Film mě jako fanouška fantasy ohromil a proto jsem se rozhodla si přečíst i samotnou knihu. Nejprve tedy tohoto prvního dílu: Od samého začátku, kdy Thomas vyjíždí výtahem do Placu, kniha neustále udržuje to správné napětí, které vás přiměje číst dále a dále a to i přesto, že některé pasáže byly až moc do podrobna popisované a zdlouhavé. Kdybych měla tu příležitost si najít dostatečný čas, rozhodně bych jí dokázala přečíst najdnou celou. Kromě jiné, v knize je spoustu sympatických postav, které jsou důkladně popsány a každý si tam najde oblíbence. Jediné co bych vytkla je úplný závěr knihy, který mi přišel trošku chaotický a rychlý. Ale očekávám, že v začátku druhé knihy bude opět trošku detailnější popis. Celkově bych knihu hodnotila pozitvně, je čtivá, poutavá a určitě bych jí mohla jen doporučit.

Srovnání s filmovou verzí:
Jak už jsem zmínila výše jako první jsem viděla filmovou verzi dílu Labyrint: Útěk. Už po zkouknutí filmu jsem byla velká nadšenkyně této série a film viděla hned několikrát. Co se týká srovnání, docela mě kniha překvapila. Očekávála jsem, že děj bude hodně podobný na film, ale v mnoha pasážích se kniha s filmem rozchází, což je dobrý způsob jak v knize zaujmout (nebo opačně). Samotná hlavní dějová linka je stejná, ale v knize je mnoho dalších dodatků a rozšířených situacích.

Nechci vám úplně spoilovat co všechno se tam liší, ale hlavní rozdíl je v tom, že v knize je popsáno o dost více dní strávených v Labyrintu o proti filmu, a také některá z hlavních postav nepříjde v knize o život, zatímco ve filmu ano. Kniha je skvělým doplněním filmu, pokud vám ve filmu nebylo něco jasné, kniha vám to vše objasní. Také je skvělé, že některá přímá řeč herců je stejná jako ve filmu, což já vždy hodnotím pozitivně, jelikož si vždy film hned připomenu.

Ráda bych zakončila recenzi citátem z knihy: "Jestli se nebojíš, nejsi člověk."

Hodnocení databáze knih: 86%
Mé hodnocení: 90%